fredag 23 mars 2012

Vad är självbild?


Detta är en fråga jag funderat på en hel del under den gångna veckan. Jag har hållit på med att planera en kursgång för ungdomar med temat självbild inom ramen för en Balans!-kurs som jag och min kollega Lotta har på gång i vår.

Vad är då självbild egentligen för något?  Självbild är inte samma sak som självförtroende eller självkänsla. Självbild består av orden ”själv” och ”bild” som förklarar saken ytterligare. Ordet ”själv” har med den egna personligheten att göra medan ”bild” handlar om min föreställning om eller syn på olika saker. Ordagrant betyder ”självbild” alltså min föreställning om min personlighet” eller ”min syn på mig själv”, d.v.s. handlar om den jag är. Självförtroende däremot handlar om vad jag tror att jag klarar av och om prestation – d.v.s. det jag gör. Därmed kan man säga att självbild handlar om hur jag ser på mig själv. Medan självförtroendet är kopplat till min prestation och självkänslan till mitt värde.

Här på Krisjouren för unga anser vi att alla är värdefulla och viktiga, just så som de är. Och att vi inte ska värderas efter vad vi gör, vad vi kan köpa, hur vi ser ut eller hur mycket vi syns i dagens samhälle. Vad anser du?

Carmela Lindroos



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar