torsdag 4 oktober 2012

Frågor om upplevelsen av att gå på Krisjouren för unga


Under det senaste året har vi på Krisjouren för unga samlat in feedback av klienter som gått hos oss för att få in värdefulla åsikter, intryck och känslor klienterna upplevt under den tid de gått i samtalshjälp. Vi har bl.a. frågat efter förväntningar och förhandsuppfattningar, hur klienterna känt sig under det första besöket samt de fortsatta besöken på Krisjouren och om de skulle rekommendera Krisjouren för unga åt någon annan. Nedan finns kommentarer samlade från denna feedback som ni kan ta del av.


Vad var ditt första intryck av Krisjouren för unga?

”Jag kände mig omhändertagen direkt då jag kom innanför dörren.”

”Det kändes tryggt och hemtrevligt.”

”Det kändes skönt att få tala svenska.”

”Ett mysigt ställe och personen var lätt att prata med och ha kontakt med.”
 
Vad har besöken vid Krisjouren för unga gett dig?

”Insikt och en ändrad attityd mot mig själv.”

”De var det smartaste jag nånsin gjort!”

”Jag fick hjälp att se att jag har de verktygen jag behöver för att leva mitt liv.”

”Massor, stöd och hjälp i ett tungt och svårt skede av livet.”

Skulle du rekommendera Krisjouren för unga åt någon annan? Vem?

”JA! Åt alla som har en känsla av att allt inte är okej i livet, en liten eller stor sak.”

”Jag tror dock att de som besöker Krisjouren för unga själva måste inse att de behöver hjälp.”

”Absolut, åt alla som känner att de behöver stöd och en trygg plats att gå till ifall livssituationen känns tung att bära ensam.”

”Själv är jag lite ledsen över att jag inte visste om Krisjourens existens just då jag var i akut behov av samtalshjälp.”

Vad är annorlunda i ditt liv nu?

”Jag ser mig själv på ett mera hälsosamt sätt än tidigare.”

”Jag har gått vidare till psykoterapi, något som tog mig flera år att få och som jag nu äntligen har inlett.”

”Ångesten jag levde med under den tunga perioden är borta.”

”Jag känner att jag har bättre beredskap att hantera svårigheter som kan komma i livet och njuter mera av stunden och livet.”


Ett stort tack till dem som gett feedback – det är värdefull information för oss som jobbar på Krisjouren för unga!


Carmela Lindroos



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar