torsdag 9 februari 2012

Sunt att vara arg

När har du senast varit arg? Så där att man spottar och fräser, kokarinombords och sedan låter det allt komma ut? Jag kan bli arg ganska lätt, menibland känns det ändå som om jag går omkring och bär på ilska utan att uttryckaden åt någon och utan att vara helt medveten om att jag är arg.

Jag tror att det är viktigt att märka när man är arg. Ilska är ofta enfrisk reaktion på att något inte fungerar. Ryan Martin,som forskar kring ilska, skriver i sin blogg (http://www.psychologytoday.com/blog/all-the-rage/201109/five-things-know-about-anger) att ilska är en missförstådd känsla.Många kopplar ilska till aggression och våld, mentrots att ilska i vissa situationer kanleda till detta, så är det fråga om helt olika saker.Ilska är inte nödvändigtvis en negativ känsla. Den aktiverar oss, får oss attta tag i saker och hjälper oss att försvara oss ifall någon behandlar oss illa.Att gå ett steg längre och bruka våld mot någon annan är däremot tecken på enbristande förmåga att hantera sin ilska.

Ibland träffar jag på personer som har burit på ilska i många, många årutan att kunna uttrycka den, utan att någon har hjälpt dem att förstå den. En ung person kommenterade en gång att ”det har tagit mig över ett halvår att märkahur arg jag egentligen har varit”. Det kan vara skrämmande att plötsligt blimedveten om sin ilska, och också skrämmande att börja gå igenom orsakerna tillden. Det kan till och med hända att man behöver omförhandla vissa av sina närarelationer – kanske relationen till en förälder, en vän eller en partner. De ärstora förändringar och skrämmande situationer. Ibland vill man kanske barastänga ögonen och önska att allt var som förr, med ilskan gömd någonstans djuptnere. Men ilska är ofta ett tecken på att saker börjat hända som behövt händaredan länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar