torsdag 12 september 2013

Att följa sina drömmar


En kväll för några veckor lyssnade jag på Henriika Maikku som talade vid Etelän Syli. Hon sa många tänkvärda och fina saker, och bland annat lyfte hon fram den osäkerhet som beslutssituationer kan föra med sig. Kommer jag att ångra detta val senare? Kommer jag att göra fel beslut och slösa bort mitt liv på sådant som inte känns meningsfullt? Vilket alternativ kommer att leda mig mot min dröm? Vad är viktigt i mitt liv?

Alla har vi drömmar och målsättningar men ibland kan man tappa taget om dem. Genom att vara ärlig mot dig själv och lita på din intuition kan du hitta din dröm igen. Till exempel: när du var barn, vad ville du då bli när du blir stor? I barndomen har vi ofta väldigt specifika tankar om vad vi ska bli när vi är vuxna. Som vuxen kanske du börjar lägga märke till att drömmen tagit andra former och egentligen handlar om mera abstrakta mål. Att du ville bli arkitekt som barn kanske innehåller en dröm om att få skapa något bestående och vara kreativ. 

Henriika menade att drömmarna finns inom oss och att människor ofta tenderar att uppnå det man strävar efter, fastän vägen dit kan se annorlunda ut än du tänkt dig. Därför kan man säga att livet fungerar som en navigator. Din dröm är slutdestinationen och genom de val du gör kommer du att nå den. Det vackra med denna tanke är att du egentligen aldrig kan göra fel val. Kanske du i något skede är tvungen att göra en u-sväng, men alla val du gör är ändå de rätta och de erfarenheter du får leder dig mot ditt mål.

 



Henriika Maikku:  Menetettyjen mahdollisuuksien suremisesta uuteen ajatteluun. Etelän Syli. 20.8.2013



Caroline Granholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar