torsdag 4 april 2013

När föräldrarna separerar

Många ungdomar har föräldrar som separerat eller skilt sig. I Finland sker det årligen cirka 13 500 skilsmässor (Finlands officiella statistik, 2011). Men även om skilsmässa är vanligt, betyder det inte nödvändigtvis att det är enkelt eller lätt.

Alla reagerar vi olika på stora förändringar i livet. För en del kanske föräldrarnas separation känns som en lättnad och den bästa lösningen. För andra kommer beskedet som en chock och besvikelsen är stor. Ibland märker man först senare hur stor förändringen verkligen var och hur den påverkat familjemedlemmarna. Vanliga känslor är sorg, skuld, förvirring, ensamhet och avundsjuka.

Oavsett om skilsmässan skett nyligen eller för länge sedan är det inte ovanligt att man börjar fundera på saken när man själv står inför att bilda nära relationer. Hur vill jag att mitt förhållande ska se ut? Vad förväntar jag mig av min partner? Hur ska jag få min relation att fungera?

I samarbete med Barnavårdsföreningen i Finland r.f. startar snart en grupp för unga vars föräldrar separerat eller skilt sig. Vi samlas första gången måndagen den 6 maj kl. 16.30–18.00. Träffarna är i Krisjouren för ungas utrymmen på Albertsgatan 33 i Helsingfors. Det kostar ingenting att delta i gruppen. 

Här får du möjligheten att reflektera kring känslor och tankar kring föräldrarnas skilsmässa och egna nuvarande eller framtida parförhållanden. Det spelar ingen roll när skilsmässan skett eller hur du har upplevt den. Genom att dela dina upplevelser och erfarenheter med andra kan du få nya perspektiv och kanske en tydligare uppfattning om hur du hanterar stora livsförändringar på bästa sätt. Välkommen med!

Läs mer om gruppen och vem man kan kontakta på vår hemsida: http://www.helsingforsmission.fi/?sid=467 

Källa:

Finlands officiella statistik (FOS): Ändringar i civilstånd [e-publikation]. ISSN=1797-6421. 2011. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 4.4.2013]. Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/ssaaty/2011/ssaaty_2011_2012-04-20_tie_001_sv.html.



Caroline Granholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar