torsdag 11 april 2013

Studieteknik

I dessa tider är läsesalarna i biblioteken fullsatta med människor som sitter och läser till inträdesprov till olika utbildningar. Emellanåt kan det kännas att man inte kommer vidare i sitt läsande och har brist på motivation. Det kan vara utmanande att uppnå sina mål utan motivation. Källan till motivationen tror jag är det avgörande, att man är genuint intresserad av ämnet man läser och att man gör det för sin egen skull.

En bra studieteknik går ut på att försöka verkligen förstå det man läser och därefter skapa sammanhang i det man läser för att kunna minnas det lättare. Mekanisk inläsning ger sällan goda resultat. Här följer några tankar, som plockats lite härifrån och därifrån, gällande studieteknik som kanske kunde hjälpa då det känns som att man inte kommer vidare med läsandet.


Planera din tidsanvändning - planera ditt läsande i god tid så att du inte behöver uppleva dig jäktad och stressad. Stress påverkar inlärningen. Fördela din studietid jämt under veckan. Om du läser lite varje dag känns det inte lika jobbigt som att läsa väldigt mycket på en dag. Genom att läsa lite varje dag hinner din hjärna bearbeta det du läser och du kommer att förstå och minnas mer.

Koncentrera dig på det du läser – läs intensivt i t.ex. en timme och ta sedan en paus. Detta är mycket effektivare än flera timmars halvengagerat läsande.

Sålla bort det oväsentliga – försök koncentrera dig på det centrala och den röda tråden. Fördjupa dig inte i detaljer. Försök att se helheter.

Satsa på djupinlärning – försök sätta saker i sitt sammanhang och sträva efter att förstå. Koppla ihop nya kunskaper med det du redan kan. Djupinlärning leder till att du minns bättre och mer av det du läst.

Sätt upp mål och belöna dig själv då du nått dem - Sätt upp mål eller delmål för dagen och när du nått dem får du belöna dig själv med något du tycker är roligt. Gör det roligt att studera! Sporra dig själv för att nå dina uppsatta mål.


Diskutera med andra – genom att diskutera med andra kan man få nya infallsvinklar och erfarenheter som gör att man kan lära sig mera. Det man inte har förstått kanske någon annan kan förklara och på så sätt kan man lära sig av varandra.


”Stress är sällan brist på tid, utan en otydlig uppfattning om vad som ska göras och hur.” (Anna Tebelius Bodin)


Lycka till med läsandet!


Carmela Lindroos










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar