onsdag 25 april 2012

Ny i gänget!


Jag heter Hanni och har nyligen börjat arbeta som krisarbetare på Krisjouren för unga. Jag är 31 år och är uppväxt i Esbo. Då jag var 18 år gjorde jag som de flesta i den åldern gör, jag levde i stunden. Jag älskade att träffa mina kompisar och jobbade vid sidan om skolan för att spara mina pengar till utlandsresor. Det var stundtals väldigt hårt att arbeta och gå i skola men jag bestämde mig för att klara av båda, vilket jag gjorde. Jag hade ingen aning om vad jag ville bli som stor, jag hade bara en dröm om att bli någonting inom modebranschen. Min vardag var då för det mesta lycklig men där fanns också element av oro och otrygghet. Det var lätt att skratta tillsamans med vänner men inte alltid lika lätt att gråta med dem. Människorelationer, utseende och presterande kändes ibland omöjliga att handskas med. Den tiden kunde beskrivas som berg- och dalbana av starka känslor i mitt liv.  

Det är många unga och unga vuxna som har behov av att någon stannar upp och lyssnar, och därför har jag valt att arbeta på Krisjouren för unga, där jag finns till för er som har det tungt i vardagen och inte riktigt kan få tag på varför. Man kan ju påstå att mitt yrke inte riktigt blev som planerat. Jag studerade till magister i statsvetenskap, huvudämne psykologi och levde mitt studieliv i Skotland och Sverige. Vid sidan om mitt arbete på Krisjouren för unga går jag en treårig utbildning som leder till legitimerad psykoterapeut, med inriktning Gestalt-terapi
  
Till slut ett citat av den Romerske Kejsaren Marcus Aurelius ” Vårt liv är våra tankar”, där jag gärna vill göra tillägget ”som vi själva formar och kan påverka”. Jag hoppas att du, som vill dela med dig av dina tankar och bekymmer känner dig välkommen hos oss på Krisjouren för unga.  

Hanni Erkkilä 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar