torsdag 3 maj 2012

Förändringar och nya vindar

Efter nästan 8 år vid Krisjouren är det nu dags för mig att ta en liten paus och styra kosan mot nya äventyr i form av moderskapsledighet. Nytt och spännande eller stort och skrämmande? Ja, lite av både och, antar jag. På sistone har jag funderat mycket på förändringar, hur de upplevs och vad allt de medför. I och för sig är ju livet en konstant förändring – man stiger så att säga inte ner i samma flod två gånger. Förändringar väcker ofta motstridiga känslor och det tar tid att anamma sig nytt även om det är något roligt som väntar. Egentligen är det inte det nya som är så svårt att ta till sig - det är det gamla som är svårt att lämna bakom sig. Speciellt då ”det gamla” är något som ligger väldigt nära ens hjärta.

Under mina år vid Krisjouren har jag fått vara med och starta upp och utveckla verksamheten från babyskor. På vägen har jag fått ta del av otaliga livsöden och berättelser, som alla har lämnat efter sig något i mitt hjärta. Det är med värme och glädje jag återkallar till mitt minne alla de fina ungdomar jag har haft privilegiet att få lära känna och vars historia jag har fått följa med en bit på vägen. Jag har även fått uppleva fyra olika verksamhetsutrymmen, som vart och ett har satt sin prägel på Krisjourens anda och utformning. Likväl har jag fått bevittna den explosionsartade tillökningen av Krisjourens personal – från att ha startat som den enda svenskspråkiga krisarbetaren är vi idag ett team på fyra. Och det är i händerna på dessa fyra underbara och yrkeskunniga kvinnor som jag nu med lugn i sinnet lämnar över verksamheten för en tid. Nu är det dags för mig att samla på mig nya upplevelser och äventyr, och med dem i bagaget ser jag fram emot att vid tillfälle återvända med nya insikter och ytterligare inspiration!

Heidi Nygård-Michelsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar